HISTORIEK

1841

De Boch Manufacture werd in 1841 opgericht door Jean-François Boch, een van de belangrijkste aandeelhouders van de Villeroy et Boch Company, geboren in 1836 uit diens associatie met de familie Villeroy. Het aardewerk van La Louvière behoort tot een groep die bestaat uit die van Audun-le-Tiche, Mettlach, Vaudrevange, Eich, Echternach en Septfontaines. Het Leuvense bedrijf is al een schakel in wat later een van de grootste aardewerkgroepen ter wereld wordt.

 

Er zijn veel redenen om deze aardewerkfabriek in La Louvière te installeren. De site profiteert dan van essentiële communicatieapparatuur. Het kruispunt dat toegang geeft tot het kanaal van Charleroi (de huidige Droits de l'Homme-boulevard) is zojuist aangelegd, de trottoirs en een spoorlijn maken de toegankelijkheid van het toen nog te geïsoleerde terrein compleet.

 

Rondom de ateliers wordt geleidelijk een aardewerkstad gebouwd. Dit zijn woningen voor arbeiders, het Casino (feestzaal), het kasteel van de directeur omringd door een groot park (La Closière), patriciërshuizen voor ingenieurs die nog steeds het erfgoed van Louvier markeren.

 

Het lijkt erop dat de site vanaf deze tijd Keramis heette (vandaar de naam Manufacture de Keramis). Deze benaming is een eerbetoon aan Atheense pottenbakkers en ongetwijfeld een reactie op Etruria, de naam die Josiah Wedgwood gaf aan de locatie van zijn beroemde fabriek nabij Stoke-On-Trent (GB).

 

De Manufacture Boch staat samen met het staalbedrijf Boël (het huidige Duferco La Louvière) aan de oorsprong van de oprichting van de stad. De huidige territoriale greep van de site op de stad getuigt van het geweld van industriële ontwikkeling in een volledig landelijk gebied in het eerste derde van de 19e eeuw. La Louvière, oorspronkelijk een eenvoudig gehucht in de stad Saint-Vaast, is een zeer interessant geval van een paddenstoelenstadje dat helemaal opnieuw is gemaakt voor de behoeften van dergelijke bedrijven. Tijdens zijn geschiedenis stond Boch op het snijvlak van vooruitgang: de eerste continue gastunneloven werd in 1904 in gebruik genomen, de eerste in Europa! Deze technologische vooruitgang verlaagde kolenovens vandaag de dag tot historische monumenten. De geschiedenis van het bedrijf wordt gekenmerkt door een spannende race om de productiemiddelen te mechaniseren. Een garantie voor welvaart, het succes dat ermee gepaard gaat, maakt het daarom mogelijk om productie-eenheden te behouden die gewijd zijn aan artistieke creatie. Deze bijzondere ateliers zullen achtereenvolgens de namen "Painters 'Room", "Art Workshops" en "Art Studio - La Louve" dragen.

Vue de la faïencerie Boch Frères depuis la gare, Belgique industrielle : vue des établissements industriels de la Belgique : 2e série, 1850-55 

1985

Na anderhalve eeuw welvaart wordt de onderneming getroffen door de economische neergang van de Waalse industriële bekkens. In de jaren zestig bedroeg de productie toen 9.000 ton per jaar (4.000 ton voor servies en 5.000 ton voor de sanitairafdeling). Boch was dan in alle opzichten de belangrijkste Belgische keramische industrie.

 

In 1985 doet zich een daverend faillissement voor. De Manufactuur, die worstelde om de welvaart te herwinnen, veranderde verschillende keren van richting. De oude kantoren worden verkocht en afgebroken, ondanks het erfgoed dat ze bevatten.

BIJ DAWN 1990 ...

Het idee van een museum op de site van Boch ontstond bij een groep enthousiastelingen onder leiding van Baudhuin Pringier (voormalig adviseur van het kabinet van minister Wathelet), die een “Boch Keramis Foundation oprichtte voor de studie van Waalse keramiek en Brussel ”. Ze publiceren een recensie, organiseren bescheiden tentoonstellingen, conferenties, bijeenkomsten van verzamelaars en zetten een kleine museumruimte op de site op. Vol optimisme kondigden ze meteen de lancering van een architectuurwedstrijd aan om "de beste oplossingen te vinden voor de integratie van zo'n ecomuseum in de omgeving van Louvier". Het leven van deze vereniging is vluchtig. In 1994 nam het bedrijf het over en rekruteerde een historicus wiens missie het is om dit rijke verleden te belichten. Tijdens de Journées du Parimoine zijn voor het eerst de laatste drie flessenovens op de site voor het publiek geopend. Meer dan tweeduizend mensen gaan daarheen. In 1999 filmden Emmanuelle Béart en Charles Berling "Les destin sentimentales" van Olivier Assayas op deze authentieke site van oude ovens.

Vue aérienne de la faïencerie, 1936

1998

In 1998 wilde de stad La Louvière met de verkoop van grond van Royal Boch de ontwikkeling van een kanker in het hart van de stad vermijden. Als onderdeel van een nieuwe herstructurering van het bedrijf wordt het prestigieuze administratieve gebouw van het aardewerk verkocht en vernietigd voor een project om een nieuwe bioscoop te bouwen (Pescatore-project en vervolgens verlaten). Het is een ketterij op erfgoedniveau omdat het muurschilderingen in polychroom aardewerk bevat van Raymond-Henri Chevallier. Een gemeentelijk ontwikkelingsplan (PCA) beoogt daarom de volledige rehabilitatie van het 16 ha grote industrieterrein en de integratie ervan in een nieuw stedelijk kader. Het is de bedoeling dat het bedrijf dankzij de steun van doelstelling 1 een geschikter pand zal krijgen en dat er rond de flessenovens een museum komt.

2000

In 2000 legden Frédéric de Mévius en Diane Hennebert de basis voor de nieuwe versie van de Boch Keramis Foundation. Haar missie is om sporen uit het verleden te verzamelen en te bestuderen, tentoonstellingen te organiseren, studies te publiceren en oude objecten opnieuw te bewerken dankzij de knowhow die altijd in het bedrijf aanwezig is. Naast het verzamelen van objecten en documenten, voert de Boch Keramis Foundation ook campagne voor de classificatie van het niet meer gebruikte gebouw met de drie flessenovens, uitzonderlijke getuigenissen van de technologie voor het bakken van keramische producten (aardewerk, steengoed) uit de 19e eeuw eeuw.

2003

Een ministerieel besluit van 25 augustus 2003 gelast de classificatie van bepaalde delen van de fabriek, drie flessenovens en het gebouw waarin ze zijn ondergebracht, evenals de werkplaats ten zuiden van de flesovens. Uitgenodigd om in 2003 deel te nemen aan de wetenschappelijke raad van de Boch Keramis Foundation, stelt het Koninklijk Museum van Mariemont een partnerschap voor met de stichting voor de oprichting van een ambitieuzer centrum dat het Centrum voor Keramiek van de Franse Gemeenschap zou worden. Het project kreeg onmiddellijk de steun van de minister van Cultuur en Audiovisueel van de Franse Gemeenschap Fadila Laanan.

2008

Op 17 november 2008, getroffen door de algemene daling van het verbruik, daalde de verkoop, het bedrijf vond het moeilijk om een leverancier te betalen en werd voor zes maanden onder gerechtelijk akkoord geplaatst.

2009

Op 26 februari werd het faillissement uitgesproken, arbeiders bezetten de fabriek. Fotograaf Véronique Vercheval getuigt van deze bezigheid. Het zal een verzameling portretten van de laatste arbeiders publiceren. In juni werd de fabriek overgenomen door de Brusselse zakenman Patrick De Mayer. De meeste arbeiders behouden hun baan.

 

Op 19 maart 2009 werd de Algemene Vergadering opgericht die het Keramis - Centrum voor Keramiek van de Franse Gemeenschap vormde.

 

Op 3 april 2010 selecteerde een jury 5 kantoren (Holoffe & Vermeersch Architecture, Coton De Visscher / Le Lion / Nottebaert-Vincentelli Architects, Atelier d'Architecture Georges Eric Lantair, C-NrGy en L'Escaut-Bauwers) tweede fase van de selectie van de projectauteur. 29 september: er wordt een jury opgericht die als projectauteur het team "Cotton - De Visscher - Lelion - Nottebaert - Vincentelli Architects" kiest.

2011

Ondanks de beloftes zet de koper het personeel niet weer aan het werk. De infrastructuren worden gedemonteerd zonder herinvestering. Op 7 april 2011 werd het faillissement uitgesproken en werden de industriële activiteiten definitief stopgezet. De arbeiders worden beroofd. Ze hergroepeerden zich binnen de Compagnie Maritime en speelden in maart 2012 voor het eerst een toneelstuk in Le Palace in La Louvière.

2015

Keramis, het Centrum voor Keramiek van de Federatie Wallonië-Brussel opent op 8 mei 2015 haar deuren.

 

Jean Glibert, Belgische architect en schilder, creëerde de geschilderde decoratie voor de buitenkant van het gebouw. Het aldus gereproduceerde motief weerspiegelt de knetterpartijen op het oppervlak van het aardewerk.

 

Met steun van Mons 2015 creëert de Belgische keramiste Emile Desmedt een monumentaal ovensculptuur aan de rand van Keramis. Ter plaatse gekookt door een "binnenvuur", heeft het werk de vorm van een natuurlijk ontkiemend zaadje. Het beeld sloot zo permanent aan bij het landschap van La Louvière.

Keramis - Centre de la Céramique

de la Fédération Wallonie-Bruxelles (asbl)

1 Place des Fours-Bouteilles

7100 La Louvière, Belgique

GPS : invoeren "Rue des Émailleurs"

di 9-17u

wo-zo 10-18u

info@keramis.be

0032 64 23 60 70

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

© 2020 Keramis.

Logo_FWB_Verti_Quadri copie.jpg
wallonie_v.png
LOGO GRIS.jpg
PARCMUSEUM
LA_Louvière.png
MPM_logo_RGB_POS_groen2_300x300.png

Waarschuwing: de inhoud van deze website is auteursrechtelijk beschermd. Elke reproductie is verboden. / Warning: The content of this web site is copyrighted. Any reproduction is strictly forbidden.